loading...
shishebarghi
shishebarghi بازدید : 35 سه شنبه 14 آبان 1398 نظرات (0)

جعبه آتش‌نشانی دیواری

جعبه‌های آتش‌نشانی انواع گوناگونی دارند که یکی از شاخص‌ترین این نوع جعبه‌ها جعبه آتشنشانی دیواری که بر روی دیوار نصب می‌شود. این نوع جعبه دارای مزایا و معایبی است و دارای استانداردهایی نیز می‌باشد. این جعبه بر اساس نیاز افراد مختلف در مکان‌های مختلف تعبیه می‌شود.

جعبه آتش‌نشانی دیواری یکی از محصولات پرکاربرد در میان جعبه‌های آتش‌نشانی می‌باشد که به دلیل سهولت دسترسی و قرارگیری بر روی دیوار و عدم اشغال فضا بر روی زمین طرفدارن بسیار زیادی دارد. این جعبه‌ها معمولاً به صورت پر یا خالی فروخته می‌شوند. که جعبه‌های پر معمولاً شامل نازل, قرقره و شلنگ می‌باشند که با توجه به حجم جعبه و فضایی که جعبه اشغال می‌نماید حجم محتویات آن نیز تغییر می‌نماید, مثلاً هنگامی‌که جعبه بزرگ‌تر باشد محتویات بیشتری را در خود جای می‌دهد و جعبه‌های کوچک‌تر محتویاتی با ابعاد اندک‌تر را در درون خود جای می‌دهند.

جعبه آتشنشانی دیواری چیست؟

جعبه های دیواری، همان‌طور که این نام دلالت بر آن دارد، جعبه‌های آتش‌نشانی حاوی کپسول آتش‌نشانی هستند، که معمولاً ً شامل لوله آتش و محل نگه‌داری لوله و کپسول آتش‌نشانی می‌باشد و بر روی دیوار نصب می‌شوند.

استاندارد نصب: کف جعبه باید در ارتفاع ۲ سانتی‌متر از کف اتاق نصب شود.

نصب: باید در مکان‌هایی نصب شود که کاملاً قابل‌رؤیت باشند.

مناسب‌ترین مکان، ورودی و نقاط خروجی ساختمان.

جعبه های دیواری عموماً در راهروها، نزدیک پله‌ها و در خروجی نصب می‌شوند.

لازم به ذکر است که این جعبه‌ها نباید هرگز در سنگرها و پشت دیوارها نصب شوند.

دستگاه‌های خاموش‌کننده آتش باید به‌گونه‌ای نصب شوند که بتوانند تا شعاع ۵ متری خاموش شوند.

همچنین، جعبه آتشنشانی دیواری نباید بیش از ۲ متر از هم فاصله داشته باشند.

نصب جعبه آتشنشانی دیواری

برای نصب یک کپسول آتش‌نشانی دیواری و یا یک جعبه هاآتش‌نشانی دیواری باید در مناطقی خاص این عمل انجام شود که دسترسی به همه و علاوه بر چشم عمومی آسان باشد. جعبه‌های آتش‌نشانی دیواری معمولاً ً در نزدیکی ورودی و خروجی ساختمان نصب می‌شوند. بهترین مکان برای نصب یک جعبه  دیواری ورودی ساختمان و پله‌های اضطراری است.آذر مهار  تولید کننده جعبه آتش نشانی

 

جعبه آتش‌نشانی دیواری معمولاً ً به صورت افقی یا عمودی، ۱۳۰ سانتی‌متر از زمین فاصله دارد و بر روی دیوار نصب می‌شود. تعداد جعبهدیواری که در هر طبقه نصب می‌شوند به‌اندازه زمین بستگی دارد، اما فاصله کلی بین جعبه‌های آتش‌نشانی دیواری در ساختمان نباید بیش از ۳۰ متر باشد.

انواع شبکه آتش در جعبه آتشنشانی دیواری

 انواع شبکه آتش در جعبه  دیواری در دو شبکه خشک و مرطوب قرار می‌گیرد:

  1. جعبه آتش شبکه خشک و جعبه آتش شبکه آتش‌نشانی خشک سیستم آتش‌نشانی خشک به لوله آب شهرداری متصل نشده است. آب موردنیاز برای این سیستم توسط تانکر آب موجود در موتورهای آتش فراهم‌شده است. بنابراین، ورودی سیستم همیشه نزدیک در ورودی نصب خواهد شد تا یک تانکر آتش‌نشانی نصب شود و در صورت نیاز به آب آن را پمپاژ کند. ازآنجاکه هیچ آبی در لوله‌ها وجود ندارد، شبکه خشکی نامیده می‌شود.
  2. سیستم حریق شبکه بیشتر مکان‌ها از نوع، سیستم مرطوب انواع شبکه آتش در جعبه دیواری می‌باشد که به‌طور مستقیم به لوله آب شهری و جریان آب درزمانی که نازل باز می‌شود متصل می‌شود. این سیستم، کل ساختمان را از زیرزمین تا سقف پوشش می‌دهد. همه درها در همه طبقات ساختمان جمع شده‌اند. ازآنجاکه انواع شبکه آتش در جعبه آتشنشانی دیواری مرطوب به آب شهری متصل شده است، همیشه در لوله آب وجود دارد که به همین دلیل تالاب نامیده می‌شود.

جعبه دیواری تک درب فلزی

این نوع جعبه آتش در ابعاد مختلف و به شکل روکار و یا توکار ساخته‌شده است.

جعبه دیواری بهترین گزینه در تجهیزات آتش‌نشانی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، واحدهای صنعتی و انبارها می‌باشد.

چرا باید از جعبه آتش‌نشانی دیواری استفاده کنیم؟

ازآنجاکه عوامل اصلی دخیل در حوادث، غفلت و فقدان آگاهی شهروندان جامعه می‌باشد، افزایش فرهنگ ایمنی مستلزم توجه و درک عمق خطر، اصول پیش‌گیری، درک پدیده‌های آتش‌زا و واکنش‌های اولیه به یک تصادف و سانحه است.

تغییرات قابل‌توجهی در الگوهای زندگی و زیست و توسعه شهری به نیاز به ساختمان‌های بزرگ، توسعه شبکه‌های انرژی و گاز و بسیاری عوامل دیگر منجر شده است که سبب افزایش آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و افزایش خطرات می‌شود.

متأسفانه، اگرچه توسعه حفاظت از آتش و تشویق به پیروی و اعمال دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی که در آن وجود دارد از اهمیت ویژه‌ای برای یک جامعه از نقطه‌نظر ایمنی عمومی برخوردار است، و علی‌رغم این استانداردها و معیارهای آن، گسترش آتش‌سوزی، تلفات انسانی، و خسارت‌های اقتصادی به یک چالش مؤثر بدل شده است که مجدداً به عنوان مسئله‌ای بی‌اهمیت در چارچوب‌های قانون‌گذاری ساختمان مشاهده می‌شود.

این سهل‌انگاری، چه به خاطر فقدان توجه به فرهنگ عمومی و یا ضعف خود آیین‌نامه، هیچ توجیهی برای آن ندارد، با توجه به آسیب مداوم به زندگی مردم در جامعه عدم توجه بیش از پیش نسبت به مسئله‌ی آتش‌سوزی ما را بر آن می‌دارد به‌طور همه‌جانبه‌ای به فکر مقابله با این چالش باشیم.

دلیل اصلی ناکارآمدی مقررات حفاظت از آتش‌سوزی این است که نظریات و دیدگاه‌های اکثریت افراد جامعه درباره آماده‌سازی و تنظیم این مقررات مبهم و نامعین است. عدم آگاهی از رفتار آتش و ویژگی‌های ساختمان از یک‌سو و انواع زیادی از آتش‌سوزی‌ها در طرف دیگر باعث می‌شود که هرکسی به‌طور متفاوت در مورد احتمال موردنیاز پیش‌بینی‌های لازم در ساختمان اظهارنظر کند.

با این حال با توجه به ضعف‌های برنامه‌ها برای گذر از چالش عدم برنامه‌ریزی بهره‌گیری جعبه آتشنشانی دیواری است چراکه حتی در صورتی که مکان‌یابی خاصی برای جعبه آتش‌نشانی صورت نگرفته باشد باز باکمی دقت می‌توان جعبه آتشنشانی دیواری مکان‌یابی نمود

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 93
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 432
  • بازدید سال : 1,470
  • بازدید کلی : 8,973